

Murdoch's

■ Kan felles av sin egen «sexgate»

Før var det Rupert Murdoch som skapte nyhetene. Nå er han selv blitt offer for fete overskrifter. Skandalene som har rystet hans britiske medieimperium de siste ukene, kan bety slutten på hans enevælde.

Aftenpostens korrespondent
ERIN HURUM

London

I forrige uke feiret verdens mektigste mediemogul 25-årsjubileet for stundet som gjorde ham verdensberømt i medieverdenen – og hatet blant typografer. Mens de var ute i streik, flyttet Rupert Murdoch avisene The Times og The Sun fra avisgaten Fleet Street til «fagforeningsfrie» lokaler i Wapping i Øst-London. I all hemmelighet hadde han bygget opp en ny og moderne avisfabrikk og smuglet inn tryksvertere og avispapir til flere ukers forbruk. Ak-sjemarkedet jublet, mens typografene sto igjen på utsiden med skjegget i postkassen.

Grådighet er bra. Siden har australieren Rupert Murdoch's medielabber forsynt seg grådig av ærverdige og mindre ærverdige TV-kanaler og aviser verden over. Han er selvsagt stor i hjemlandet Australia, men har også lagt Asia, USA og Storbritannia for sine føtter. I USA eier han Fox TV og filmselskapet 20th Century Fox. I 2007 tok han kontrollen over Dow Jones og storavisen Wall Street Journal. I Storbritannia eier han nå kvalitetsavisen The Times og tabloidene The Sun og søsteravisen News of The World. I tillegg har han en stor eierandel i satellittkanalen og pengemaskinen SKY. Og det er eierskapet her som er årsaken til at Rupert Murdoch nå frykter at drømmen om å bli enehersker i det britiske mediemarkedet er alvorlig truet.

Mye vil ha mer. For på bordet til statsminister David Cameron og den britiske regjeringen ligger nå en søknad som kan bety slutten på Murdochs ekspansjonsambisjoner i Storbritannia. Mediegi-ganten News Corporation, som er morselskapet, avslørte i for sommer at de planlegger å slutte hele British Sky Broadcasting (BSkyB), og kjøpe de 61 prosent av aksjene de ikke allerede eier. Det vil i så fall bli Murdochs største oppkjøp noensinne og endre hele det britiske medielandskapet.

Ofcom, det britiske medietilsynet, har allerede viftet med det røde kortet og bedt om at Konkurransetilsynet gransker oppkjøpet. Med Murdoch som enehersker over de tre mestselgende avisene i landet, samt landets største kommersielle TV-kanal, kan man vinke farvel til mediemangfoldet, mener kritikerne. Murdoch er livredd en slik granskning. Avgjørelsen ligger nå på regjeringens bord, og det er ventet at kulturminister Jeremy Hunt vil ta en beslutning innen kort tid.

Avlyttingsskandale. I en sådan skjebnetime passet det mildt sagt veldig dårlig at hans egen avis og TV-kanal er tatt med buksene nede, og at mediehusene avslører en journalistisk ukultur som både er kriminell, uetisk og sexistisk. Verst er avlyttings-skandalen som har rammet søndagstabloidene News of the World. I årevis har avisens journalister hacket seg inn på mobiltelefoner tilhørende Buckingham Palace, kjendiser og profilerte fotballspillere, og avlyttet talemeldinger. Siden The Guardian først avslørte avlyttingen i 2006, har Murdoch og redaksjonsledelsen hevdet at dette handlet om «ett råttent egg» – en litt overivrig journalist i tjenesten. Men i forrige uke gjenåpnet politiet etterforskningen etter at News of the World selv hadde gitt politiet nye beviser for at hackingen nok ikke var et en-gangstiftelse.

Murdoch på banen. Nå ramler likene ut av redaksjonens skap. Dette var ikke noe engangstiftelse, men en kultur store-deler av redaksjonen ap-

plauderte. Både redaktører og journalister blir nå kastet på dør. Skandalen har nådd helt inn på Statsministerens kontor. Der valgte Camerons kommunikasjonsdirektør selv å forlate Downing Street i forrige uke. Andy Coulson var redaktør av News of The World fra 2003 til han gikk av i 2007. I et desperat forsøk på å begrense skadeomfanget har Rupert Murdoch selv forskanset seg i redaksjonslokalene i Øst-London. New York-baserte Murdoch skulle egentlig bare innom Londonkontoret på vei til toppleder-møtet i Davos, men er blitt værende.

Mer trøbbel. Det var kanskje like greit, for mens han forsøkte å rydde opp i tabloidene, smalt det i TV-kanalen SKY. Der skapte øyrkets to mest profilerte fotballkommentatorer, Andy Gray og Richard Keys, furor etter at TV-opptak viste at de – når de trodde kamera var slått av – avleverte en rekke udelikate slibrigheter og sexistiske kommentarer om både kvinnelige langledommere, kvinnelige kolleger og ekskjærester. Mannsjalvisme har sjelden vært oppsigelsesgrunn i britiske sportsredaksjoner. Men når Rupert Murdoch er desperat etter å sikre seg full kontroll i samme TV-kanal, er sleske mannsgriser det siste han trenger. Andy Gray, med en årslønn på 15 millioner kroner, ble arbeidsløs på dagen. Få betviler hvem som var ekskutør: Rupert Murdoch.

Samrøre. Skandalen stopper ikke der. For når Rupert Murdoch og familiedynastiet trenger hjelp, vet de hvilke knappet de skal trykke på. Murdoch har heller ikke gått av veien for å diktere førstesider som har felt politikere som har kommet i unåde. Bare spur Neil Kinnock eller Gordon Brown. Under Tony Blair ble det sagt at Rupert Murdoch var New Labours tredje mest innflytelsesrike figur.

Nå er det David Cameron familiefirmet pleier. Den jobben har Murdoch delegert til datteren Elisabeth. Hun var tidligere styreleder i SKY, men har nå startet sitt eget produksjonsselskap. Hun er gift med Matthew Freud, Londons mest innflytelsesrike PR-strateg og oldebarn av Sigmund Freud. Sammen er de kjent for å være de store nettverksbyggerne blant Londons highflyere innen showbiz, politikk, media og business. De som betyr noe blitt invitert i middagsselskaper i parets leilighet i Notting Hill, eller til luksuryachten som gjerne ligger ankeret opp utenfor Korfu i sommerhalvåret.

Middagsinvitasjon. Også sønnen James Murdoch er en ivrig bakspiller. Han leder nå News Corps Europa & Asia-avdeling, og er den som trolig arver imperiet. I forrige uke kunne The Independent avsløre at David Cameron hadde deltatt på en hemmelig middag hjemme hos News of the Worlds sjefredaktør, Rebekah Brooks, og James Murdoch like før jul. Det skjeddde samtidig med at SKY-overtagelsen lå som en het potet på statsministerens skrivebord.

Rupert Murdoch er nå på desperat jakt etter en ny «profildriver» og inntektsmaskin, og har funnet det i SKY. For ikke alt Murdoch har tatt i, er blitt til gull. Dow Jones taper penger, og nettstedet MySpace var en flopp. I går lanserte han verdens eneste rene iPad-avis, The Daily, i samarbeid med Steve Jobs. Det ryktes at The Daily vil være avisen som først får lov å teste Apples nye system for abonnementsaviser. For Murdoch blir dette helt nye jaktmarker, men noen pengemaskin blir det neppe med det første.

Derfor har ikke imperiet råd til å mislykkes i Storbritannia.

imperium

■ Livredd for å miste fotfestet i Stc



imperiium vakler

■ Livredd for å miste fotfestet i Storbritannia

Rupert Murdoch

Gjennom sitt selskap News Corporation styrer 78-åringen et omfattende globalt medieimperiium.

Han startet med aviser, magasiner og TV-stasjoner i sitt fødeland Australia, og fortsatte med omfattende investeringer i mediebedrifter både i USA og Storbritannia, men også i resten av verden.

De senere årene er han på global skala blitt den ledende aktøren innenfor satellitt-TV, filmindustrien, på internett og i andre typer medieindustri.

Har ifølge Forbes en formue på over fire milliarder dollar.

Kilde: Wikipedia

Murdoch i Norge

Rupert Murdochs mediekonsern er på full fart inn i det norske mediemarkedet.

I løpet av våren starter kanalen Fox Crime opp, utelukkende med kriminalserier, og i direkte konkurranse med TVNorge og mannekanalen MAX.

Murdoch og Fox er allerede til stede i det nordiske markedet med fire natur- og dokumentarkanaler fra National Geographic, som Fox eier i fellesskap med National Geographic-organisasjonen.

News Corp kan også være en av kjøperne til TVNorge-konsernet, som det belgiske eierselskapet SBS Broadcasting vil kvitte seg med.

Murdoch og SBS samarbeider allerede om gjennom flere andre TV-selskaper.

Stempeffen fakta

